Search

Loading...

Mutiara Kata

""i wrote ur name in the sky, but the wind blew it away, i wrote ur name in the sand, but the waves washed it away, i wrote ur name in my heart, and forever it will stay"" "Do not run through life so fast, that you forget not only where you have been, but also where you are going, life is not a race, but a journey to be savored each step of the way." "when i lonely,i wish ur love, when i down,i wish ur joy, when things get complicated,i wish ur faith, when things look empty & i wish ur hope."

Clik-Clik

Nyanyian Cik εїз

7.26.2010
Aku jalan2 td..terbaca plak artikel nie...untuk mengingatkan diri sendiri....:puteh_2:


Malam Nisfu Sya'aban 1431H
pada hari Isnin (26hb.Julai 2010) malam Selasa ( se
baik saja masuk maghrib), dimana bermulanya 15 Sya'aban 1431H.

Oleh itu, marilah kita sama-sama mengambil masa keemasan ini untuk menutup catatan amal ibadah kita kpd Allah dengan baik dan seterusnya berazam untuk memperbaiki diri kita untuk catatan yang baru. Riwayat yang muktabar menyatakan Hari Nisfu Sya'aban adalah hari dimana buku catatan amalan kita selama setahun diangkat ke langit dan diganti dengan buku catatan yang baru.

Berikut adalah antara amal ibadah yang digalakkan di hari Nisfu Sya'aban:
1. Selepas solat maghrib (15 Sya'aban 1431H, Isnin malam Selasa)

Solat sunat nisfu sya'aban, 2 rakaat

Rakaat 1 : baca Al-Fatihah & surah Al-Qadar 1x

Rakaat 2 : baca Al-Fatihah & surah Al-Ikhlas 3x


2. Membaca Yasin 3x selepas solat Maghrib(15 Sya'aban 1431H, Isnin malam Selasa)

i) Selepas Yasin pertama : mohon dipanjangkan umur untuk beribadat kepada Allah

ii) Selepas Yasin kedua : mohon rezeki yang halal untuk beribadat kepada Allah

iii) Selepas Yasin ketiga : mohon ditetapkan iman dan Islam & mati di dalam iman &

pohonlah segala yang baik dan munafaat.


Kemudian baca Istighfar 11x & selawat 11x
Baca doa Nisfu Sya'aban (ada didalam Yasin Majmuk)


3. Baca surah al-Ikhlas 1000x


4. Berpuasa pada siangnya)

Abul Khair Al Talaqaani r.a. mengira nama2 malam Nisfu Syaaban sebanyak 22.


Antaranya yg termasyhur adalah:

1. Malam Dimustajabkan Doa

2. Malam Pembahagian Takdir

3. Malam Rahmat

4. Malam Berkat

5. Malam Pengampunan (Taubat)

6. Malam Penebusan

7. Malam Syafaat

8. Malam Penulisan

9. Malam Keagungan dan Kemuliaan

10. Malam Rezeki

11. Malam Hari Raya Para Malaikat

12. Malam Penghidupan


Antara kelebihan bulan Sya'aban:

1. Sesiapa berpuasa sehari dalam bulan Sya'aban maka Allah haramkan tubuhnya dari api neraka dan dia akan menjadi teman kpd nabi Allah Yusof d ida lam syurga.


2. Riwayat dari Osman Bin Abi Al-As, Sabda Nabi Muhammad (saw)

: pada malam nisfu sya'aban setelah berlalu 1/3 malamnya, Allah turun ke langit dunia lalu berfirman : adakah orang-orang yang meminta maka Aku perkenankan permintannya, adakah orang yang meminta ampun maka aku ampunkannya, adakah orang yang bertaubat maka aku terima taubatnya dan diampunkan semua orang mukmin lelaki & perempuan , melainkan orang yang berz ina atau orang yang berdendam marah hatinya kepada saudaranya.

Sebaik-baiknya minta ampun dengan ibubapa sebelum hari nisfu sya'aban kerana amalan kita akan terhalang dari diangkat ke langit sekiranya kita derhaka/berdosa dengan ibubapa kita.

Wallahua'alam



7.24.2010
hehehe..http://www.emocutez.com kelmarin majuk ngan momot..saje nak tengok dia nak pujuk ke x...semalam tgk dia ok je kat fb...xtau lew kot ok ngan gf dia je...huhuhu...http://www.emocutez.comsengaja off kan hp...http://www.emocutez.compastu on tepon dpt msg dr dia..http://www.emocutez.comso pe lg...x nak mengalah...http://www.emocutez.comjom tgk sesi berbalas pantun....ngeeee3xx...http://www.emocutez.com


amik jarum cucuk-cucuk,
silap cucuk t'kena ank pak jalani,
amboi x abis2 lg ke merajuk,
kan dah pujuk dah nie....

amik jarum cucuk-cucuk,
jarum utk jahit tepi,
camtu kata pujuk,
pe barang cume pantun pastu sunyi sepi.

baru dapat lesan P,
bawa kete tekan hon pon pon pon,
macamane x sunyi sepi,
dah org tu combong x bg respon.

kat hospital xleh guna hon,
nak guna hon selain hospital ler,
dah tahu org x bg respon,
x reti2 nak pujuk lg ker.

kambing lintas tekan hon,
maklum lew dah malam,
kenal dah bertahun2x,
xkan x faham2X..

terang bulan waktu malam,
jalan2 terlanggar katak,
bukan masalah x faham2x,
cuma nak tengok org kat cni masih d'perlukan ke tak.

Nak mancing ketam termancing ikan,
Nak tanam lalang tertanam padi,
Orang disana tetap d'perlukan,
walau apepun yg terjadi.

cewah sampai sini dah berbunga hati...x majuk lg sebenarnya tp sengaja nak uji diri...http://www.emocutez.com

masak lemak sayur turi,
tak sedap kalau campur mee,
org kat cni cume mengingatkan diri,
org tu dah ade penjaga yg lebih memahami.

takde duit nk beli kete subaru,
tgk wayang cite lagenda budak setan,
walau ade teman baru,
teman sejati tetap xkan d'lupakan.

G keje naik kereta,
singgah kedai beli roti,
alhamdulillah kalau betul ape d'kata,
harap2 bukan penyedap hati.


beli daging beli timbang kati,

masak ayam pakai arang,
x reti la nak sedap2kan ati,
ini jujur punyer orang.


tgk tv2 cite sarjan hassan,

makan majun untuk kesihatan,
buka suke perasan,
tp memang kenyataan.

huhuhu..tgk la momot yg dah perasan tu...:p weckshttp://www.emocutez.comermmm...kite org msg sampai la momot tinggal aku tdo...hampeh tol...bukan nak cakap...http://www.emocutez.comade lg sebenarnyer..kalau rajin nanti aku publish lg eh??


nota kaki.....hehehe...nasib baik momot x baca blog kan...selamat aku...
7.21.2010
Saat mula mengenali dirinya,
Diriku seakan bahagia,
Tiada setitis mutiara jatuh ke riba,
Kehadirannya mampu membawa cahaya,

Hadirnya dalam hidupku,
Mampu mengubat hatiku yang pilu,
Mampu menghapus kenangan sendu suatu ketika dahulu,
Yang membiarkan aku terus hanyut dibuai rindu palsu,

Cinta bertepuk sebelah tangan,
Ayat yang sesuai dijadikan ungkapan,
Kerana berperangnya hati dan perasaan,
Menyuruhku melupakan dia dan menghapus segala kenangan,

Walaupun kekadang diri terasa bahagia,
Namun derita juga kian menghimpit dada,
Saat aku melihatnya,
Terasa hatiku seakan-akan dihiris-hiris olehnya,

Seringkali aku merasakan diri seperti ditertawakan,
Apabila melihatnya bersama teman-teman,
Manik-manik jernihku bertaburan seperti air hujan,
Hatiku berbicara, mengingatkan aku ini adalah satu ujian,

Aku sakit dan patah hati,
Aku tak mahu berangan lagi,
Aku nak lari dari semua ini,
Hingga aku temui cinta sejati....

credit to:
Nama Pena: Aihara S
Email: aiharasvazira@yahoo.com
7.14.2010
Kaulah bidadari dalam hidupku
Yang selalu hadir di dalam mimpiku
Bunga yang selalu harungi hariku
Anugerah Tuhan yang sempurnakanku

Bila kau jauh
Aku selalu rindu
Bila kau ada
Hatikan berbunga

Ku akan selalu menjadi bintangmu
Menerangi gelap dan mimpimu
Aku setia di sini mengusap tangismu
Menemani sunyi di hatimu


7.07.2010
Aku asyik menunggu
Masih lagi merindui dirimu
Adakah kau sedari
Cintaku masih milikmu
Kau bagai tak kisah kebenaran ini


Kau tak pernah berubah
Kau tak pernah mengalah
Kau tak pernah percaya
Dengan cinta yang ada
Aku pernah berkata
Aku pernah bersuara
Tentang arah cinta kita
Namun kau biarku hampa

Sering kau menghindari
Sering berdusta dengan alasanmu
Tiada kata terlafaz
Di saat pemergianku
Kau bagai tak kisah perpisahan ini


Terpaksa ku merelakan
Tak mahu ku mengharapkan
Kau akan datang kembali ke pangkuanku




Masa tuk Cik εїз

Pesanan Cik εїз

Chit Chat


ShoutMix chat widget

Followers